Płaskostopie

Płaskostopie
5 (100%) 1 Głosów

Gdy łuki stopy się obniżają i stopa zaczyna przylegać do podłoża większą powierzchnią, możemy mówić o płaskostopiu. Dotyka ono najczęściej dzieci do 3. roku życia, gdy ich więzadła są najsłabsze.

Stopa nie powinna, a wręcz nie może stykać się z podłożem całą swoją powierzchnią. Ciężar ciała opiera się na pięcie, a także pierwszej i piątej kości śródstopia. Niewielkie obciążenie spoczywa też na brzegu bocznym stopy. Jednak niekiedy – zwłaszcza u dzieci, gdy więzadła nie są jeszcze całkowicie wykształcone i silne – nie udaje się utrzymać stopy w prawidłowej pozycji. Ma to miejsce zwłaszcza w przypadku, kiedy dziecko zbyt wcześnie jest zachęcane do wstawania. Łuki nie są wtedy jeszcze tak bardzo wykształcone, obniżają się i powstaje płaskostopie.

Przyczyny płaskostopia

Przyczyn powstawania płaskostopia jest wiele. Wszystkie wpływają na obniżanie łuków. Jedną z najczęstszych jest zbyt długie spędzanie czasu w pozycji stojącej, co jest dla nich zbyt dużym obciążeniem. Długie chodzenie po twardym i nierównym podłożu wpływa na łuki podobnie. Płaskostopiu sprzyja także chodzenie z dużym obciążeniem, zwłaszcza w rozkroku. Nie chodzi jedynie o obciążenie zewnętrzne, czyli noszenie ciężkich rzeczy, ale też nadwagę. Warto zwrócić uwagę również na zbyt ciasne buty, które krępują ruchy i nie pozwalają wspinać się na palce. Ryzyko kontuzji rośnie zwłaszcza podczas biegania w nieodpowiednim obuwiu na twardym podłożu.

Objawy płaskostopia

Płaskostopie zaczyna się od bólu, który rośnie w miarę chodzenia lub biegania. Pojawia się też obrzęk stóp, łydek, a czasami promieniuje nawet do kręgosłupa. Wraz z przeciążaniem stawów dochodzi też do stanów zapalnych w więzadłach oraz torebkach stawowych. Bezpośrednio wpływa to na przeniesienie ciężaru ciała na łuk przyśrodkowy oraz część kości śródstopia. Może to wpłynąć na powstawanie tzw. palucha koślawego i palców młotkowatych.

Płaskostopia nie warto zaniedbywać w młodości, bo może skończyć się to zwyrodnieniami, które będą dokuczać przez całe życie. Zapobiegać warto nie tylko z myślą o późniejszej karierze sportowej, bo kłopoty zaczną się już na etapie dobierania obuwia i po prostu chodzenia.

Leczenie płaskostopia

Z płaskostopiem można wygrać, stosując się do kilku prostych zasad i ćwiczeń, które nie wymagają wielkiego wysiłku. Zacząć należy od mozolnego treningu… ustawiania stopy, która podczas chodzenia powinna stykać się z podłożem tak samo, jak podczas siedzenia czy stania. Nieprawidłowe nawyki mogą bowiem powodować pogłębianie się schorzenia i kolejne powikłania. Dzięki niewielkiemu wysiłkowi można nie tylko zatrzymać postępujące płaskostopie, ale nawet je cofnąć.

Wszystkie można wykonywać w domu i nie są do tego potrzebne żadne specjalistyczne urządzenia. Wystarczy… gazeta, którą podkłada się pod pod pierwszą i piątą kość śródstopia i pod piętę. Należy trzymać ją stopą tak, by nie można było jej wyciągnąć. Wskazana jest też jazda na rowerze oraz na nartach oraz relaksujące kąpiele z solą.

Należy zrezygnować z butów z wąskim noskiem, a postawić na obuwie, które stabilizuje przede wszystkim piętę. Buty powinny być też o 1 cm dłuższe, niż stopa. Należy je kupować po południu lub wieczorem, kiedy stopa jest nieco bardziej obszerna niż rano.

Regularna aktywność fizyczna – nawet niezbyt intensywna – na pewno nie zaszkodzi, a wręcz pomoże w utrzymaniu prawidłowej masy ciała.




Jeden komentarz do “Płaskostopie

  1. Szogun

    Skoda, że teraz już nie badają płaskostopia nawet u dzieci. Wszyscy o tym zapomnieli, jakby jakieś szczepionki na to ktoś wynalazł i było już po problemie. Tymczasem wystarczy przejść się na basen, żeby zobaczyć, że płaskostopie to powszechny problem.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

43 − 38 =